
Ogólnopolski Projekt Edukacyjno-Czytelniczy Bajki-Pomagajki realizowany przez naszą szkołę w bieżącym roku szkolnym dobiegł końca!
Ogólnopolski Projekt Edukacyjno-Czytelniczy Bajki-Pomagajki realizowany przez naszą szkołę w bieżącym roku szkolnym dobiegł końca!
Bajki Pomagajki to cykl zajęć, który wspomagał rozwijanie u naszych najmłodszych uczniów wielu cennych umiejętności, m.in.:
️ budowania wiary we własne możliwości,
️ kształtowania poczucia pewności siebie,
️ oswojenia z sytuacjami, osobami, zwierzętami i przedmiotami wywołującymi lęki,
️ dostrzegania odmienności i jej akceptacja, rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, współpracy w grupie,
️ budowania pozytywnej samooceny dziecka,
️ nabywania umiejętności rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji tj. radość, lęk, smutek, złość, zaskoczenie, kształtowania umiejętności radzenia sobie z nimi,
️ kształtowania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych dla dziecka,
️ dostrzegania wartości przyjaźni w życiu człowieka.
Projekt realizowany był przez nauczycieli podczas zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, na zajęciach rewalidacyjnych oraz w świetlicy szkolnej. Uczestniczyli w nim uczniowie klas I-IV.
Program oparty był w głównej mierze o metodę bajkoterapii.
Jego założeniem było czytanie bajek terapeutycznych zawierających niezwykłe historie dotyczące konkretnych problemów i emocji, z którymi dzieci mierzą się każdego dnia. Oswajały one uczniów z emocjami i problemami bohaterów, a co najważniejsze zawierały wiele wskazówek, co można zrobić, by poradzić sobie w trudnych sytuacjach.
Zadania zrealizowane w roku szkolnym 2024/2025:
1. Kocica złośnica nie chce iść do szkoły – strach przed szkołą.
2. Jak Bąbel pokonał strach – strach przed ciemnością.
3. Króliczek Mikuś – rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych – kłótnia, dokuczanie, agresja.
4. “Bajka o dzielnym króliczku i potworze spod łóżka” – lęk przed straszydłami i potworami.
5. Sówka Kamilka – akceptacja odmienności (spektrum autyzmu).
6. Cicha Myszka – Akceptacja odmienności (mutyzm wybiórczy).
7. Samolubny Sabian umiejętność współpracy.
8. Piórnikowa rodzinka strata bliskiej osoby.
9. Bajka o małej chmurce rozwód rodziców.
Zaangażowanie uczniów w realizacje zagadnień projektowych było ogromne! Mamy nadzieję, że zarówno bohaterowie naszych spotkań, jak i ich cenne rady pozostaną w pamięci uczestników zajęć na długi czas.