Polubić czytanie

W bieżącym roku szkolnym 2020/2021 uczniowie klas drugich realizują Program
aktywizacji czytelniczej „Polubić czytanie”. Aby funkcjonować we współczesnym świecie
uczeń musi umieć pobierać informacje, przetwarzać je i wykorzystywać do różnych celów.
Bezpośredni i stały kontakt z książką i biblioteką zapewnia dzieciom rozwój zainteresowań
czytelniczych, dostęp do źródeł informacji, trwałe przeżycia estetyczne i emocjonalne.
Książka wzbogaca wiedzę dziecka, rozwija jego intelekt, ale jest także źródłem rozrywki i
zabawy.
Program aktywizacji czytelniczej powstał po to, aby zainteresować ucznia książką i
czytaniem, rozwijać, zamiłowanie do czytania, ukazywać czytanie książek jako przyjemność i
jeden ze sposób spędzania wolnego czasu. Przebywanie z książką jest ważną i pożądaną
formą spędzania czasu, zwłaszcza w obecnej rzeczywistości wśród tak wielu zagrożeń ze
strony telewizji czy komputerów.

Dnia 19.02.2021 r. odbyło się w naszej szkole ”Czytanie na zaczarowanym
dywanie” w ramach realizowanego programu czytelniczego ”Polubić czytanie”,
do którego przystąpiły klasy drugie. W wydarzeniu wzięła udział p. bibliotekarka,
która czytała dzieciom książki o kotach oraz opowiadała o nich różne ciekawostki.
Uczniowie z wielkim zainteresowaniem słuchali opowieści o tych zwierzętach
i chętnie odpowiadali na zadawane pytania. Na zorganizowanej wystawie mogli
zapoznać się z różnymi książkowymi propozycjami o kociej tematyce. Oglądane
propozycje chętnie wypożyczali do domu. Kolejnym punktem spotkania było
wykonanie przez dzieci zakładek do książek i kocich masek. Dzieci z niecierpliwością
czekają na następne spotkanie.

W lutym i pierwszych tygodniach marca uczniowie klasy II a w ramach Programu
aktywizacji czytelniczej „Polubić czytanie” realizowali zadanie „ Dzieci polecają
dzieciom”. Polegało ono na zaprezentowaniu najciekawszej książki. Uczniowie przynosili do
szkoły wybraną przez siebie książkę i zachęcały innych do sięgnięcia po nią poprzez
opowiadanie treści, czytanie najciekawszych fragmentów, prezentowaniu dodatkowych zadań
znajdujących się na ostatnich stronach książki. Uatrakcyjnieniem tych wypowiedzi była praca
plastyczna, ilustrująca najciekawsze wydarzenie i zawierająca podstawowe informacje o
książce. Przygotowane przez dzieci prace plastyczne można podziwiać w bibliotece szkolnej
w kąciku „ Dzieci polecają dzieciom”. Należy podkreślić duże zaangażowanie dzieci w
przygotowanie prezentacji oraz to, że chętnie sięgały po książki polecane przez rówieśników.
Należały do nich m.in „ Oko w oko z diplodokiem”, „ Koszmarna przygoda”, „ Smerf
trojański”, „ Walizka pana Hanuamana” oraz książki o przygodach Bolka i Lolka.

W ramach realizacji Programu aktywizacji czytelniczej „Polubić czytanie”, uczniowie klas drugich postanowili uroczyście przywitać nadchodzącą wiosnę. Jednym z elementów przygotowywanych obchodów był montaż słowno – muzyczny pt. „Witaj wiosenko”. Dzieci wspólnie z wychowawczyniami wybrały wiersze oraz scenki nawiązujące do tej pory roku. Nie zapomniano o cennych informacjach na temat ochrony wiosennych kwiatów. Wiersze uzupełniały skoczne piosenki. Aby uatrakcyjnić swój występ dzieci wykonały kwiaty z kolorowego papieru i bibuły oraz kolorowe opaski na głowę nawiązujące do tematyki wiosennej: znalazły się na nich kwiaty, biedronki i motylki. W dniu powitania wiosny, uczniowie wyposażeni w instrumenty i kwiaty wyruszyli w barwnym korowodzie, żeby pożegnać zimę. Przy dźwiękach instrumentów, śpiewanych piosenek i wznoszonych okrzyków uczniowie powitali wiosnę.