Zaczytana Szkoła
„Czytanie łączy pokolenia”
28 maja zakończyła się akcja „Czytanie łączy pokolenia” skierowana do klas drugich. Celem aktywności było uświadomienie dzieciom i rodzicom ważnej roli jaką odgrywa wspólne czytanie.
Badania naukowe, przedstawione w kampanii “Cała Polska czyta dzieciom”, dowodzą, że wystarczy czytać dzieciom 20 minut dziennie. Emocjonalny i intelektualny rozwój dzieci, którym rodzice czytają od najmłodszych lat, jest o 30 proc. szybszy niż u ich rówieśników, którzy nie mają kontaktu z książką.
Wspólne czytanie zacieśnia więzy między rodzicem a dzieckiem, pomaga w budowaniu bliskości. Dobrze dobrane książki pomagają w rozwijaniu słownictwa, wiedzy i nauczaniu wartości. Czytając dziecku – poszerzamy tematykę jego zainteresowań, używamy poprawnego i bogatego języka, dajemy dziecku dostęp do treści przedstawiających sytuację w których może się znaleźć. Pomaga to dzieciom poznawać świat, uczyć się właściwego postępowania i zasad moralnych, uczymy je podejmować decyzje, które pozytywnie wpłyną na ich samopoczucie, rozwój i bezpieczeństwo. Czytanie może być wstępem do poznania dziecka, rozmów o jego uczuciach, obawach.
Należy pamiętać, że dziecko naśladuje dorosłych, a w szczególności rodziców, dlatego należy kształtować w dzieciach nawyk czytania poprzez wspólne poznawanie literackich światów.
W ramach akcji „czytanie łączy pokolenia” przedstawiamy dwoje uczniów z klasy 2a, którzy postanowili coś dla nas przeczytać. Michał przeczytał książkę „Kicia kocia w gotuje”, a Aleksander zaprezentował fragment opowiadania „Żaglowiec-foliowiec i Smok” z książki „Gang Fajniaków i sprzątanie świata”.
Uczennice klasy 2b postanowiły uczestniczyć z akcji „Czytanie łączy pokolenia” wykonując piękne prace plastyczne. Dziękuję wszystkim zaangażowanym a akcję promocji czytelnictwa. W bibliotece czekają na uczestników upominki.
____________________
3 marca w naszej świetlicy, z okazji Dnia Pisarza, uczniowie klas 3a i 3b zapoznali się ze szczegółami zawodów związanych z drogą książki: od pomysłu do czytelnika. Uczniowie zagłębili się w tajniki pracy m.in.: bibliotekarza, drukarza, pisarza, księgarza.
Uczniowie pracowali w grupach.
Każdy zespół otrzymał kartki ludzi związanych z książką(pisarz, wydawca, edytor, korektor, grafik, drukarz, księgarz, bibliotekarz, czytelnik). Zadaniem uczniów było ułożenie „drogi książki”.
To zadanie nie sprawiło trzecioklasistom większych trudności.
Kolejnym zadaniem grup było dopasowanie zagadnień do zawodów (na karteczkach były czynności, zdjęcia, rysunki, narzędzia pracy itp.).
Zespół, który skończył zadanie, dyskutował z jednym z obecnych nauczycieli biblioteki i świetlicy. Uczniowie upewniali się czy wykonali zadanie poprawnie, mówili o trudnościach jakie napotkali w dopasowaniu poszczególnych czynności do danego zawodu. Wspólnie wyjaśniano niezrozumiałe dla uczniów słowa.
Następnie każdy uczeń wybierał jeden z zawodów i tworzył ilustrację. Uczniowie z tej samej grupy nie mogli zilustrować powtarzających się zawodów. Najszybsi uczniowie wykonali po dwie prace
Po zajęciach, w bibliotece szkolnej, utworzona została „droga książki – od autora do czytelnika” składająca się z ilustracji dzieci.