PROCEDURA PRZYJMOWANIA UCZNIÓW UCHODŹCÓW…
Procedura przyjmowania uczniów uchodźców
w Szkole Podstawowej im. Bohaterów Westerplatte
w Chobieni
- Status uchodźcy nadaje się małoletniemu dziecku cudzoziemca, który uzyskał status uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, urodzonemu na tym terytorium.
- Uchodźcy z Ukrainy w wieku objętym obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki są przyjmowani do Szkoły Podstawowej im Bohaterów Westreplatte w Chobieni na zasadach ogólnych, w zależności od liczby wolnych miejsc w oddziałach.
- Uchodźców nie obejmuje obowiązek meldunkowy.
- W celu zapisania dziecka do szkoły należy złożyć wniosek do dyrektora szkoły – w rejonie której mieszka dziecko przybyłe z zagranicy przyjmuje z urzędu.
- Uchodźca przyjęty do szkoły jest objęty taką samą opieką, pomocą oraz warunkami nauczania jak inni uczniowie (obywatele polski).
- Przyjęcie do szkoły jest możliwe przez cały rok szkolny, za zgodą dyrektora szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Uczeń zostanie przyjęty do klasy, która odpowiada sumie ukończonych lat nauki szkolnej za granicą.
- Uczniowie z Ukrainy, którzy nie posługują się językiem polskim w stopniu umożliwiającym korzystanie z nauki w szkole, będą mogli skorzystać z następujących uprawnień:
- uczestniczyć w dodatkowych zajęciach z języka polskiego (w wymiarze dwóch godzin tygodniowo) przez czas nieokreślony,
- uczyć się w oddziale przygotowawczym, w którym proces nauczania jest dostosowany do potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów. Zajęcia realizowane są w grupach do 15 uczniów w wymiarze minimum od 20 do 26 godzin tygodniowo (w zależności od roku nauki i typu szkoły). W ramach ww. godzin uczniowie realizują naukę języka polskiego oraz treści z poszczególnych przedmiotów w zakresie dostosowanym do ich potrzeb i możliwości.
Do oddziału przygotowawczego, na wniosek rodzica, za zgodą organu prowadzącego szkołę, w której utworzono ten oddział, w ramach posiadanych środków, mogą uczęszczać uczniowie innej szkoły. Okres nauki ucznia w oddziale przygotowawczym trwa do zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w roku szkolnym, w którym uczeń został zakwalifikowany do oddziału przygotowawczego, z tym że okres ten w zależności od postępów w nauce ucznia i jego potrzeb edukacyjnych może zostać skrócony albo przedłużony, nie dłużej niż o jeden rok szkolny,*
- korzystać z pomocy osoby władającej językiem kraju pochodzenia zatrudnionej w charakterze pomocy nauczyciela (pomocy tej udziela się nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy, osoba zatrudniona w charakterze pomocy nauczyciela nie musi posiadać kwalifikacji pedagogicznych),
- korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania organizowanych przez organ prowadzący szkołę (nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy),
- Możliwe jest organizowanie w szkole, w porozumieniu z dyrektorem szkoły i za zgodą organu prowadzącego, nauki języka i kultury kraju pochodzenia. Szkoła udostępnia nieodpłatnie pomieszczenia i pomoce dydaktyczne.*
- O przyznaniu danego wsparcia decyduje dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Uczniowie z Ukrainy zostaną objęci pomocą psychologiczno – pedagogiczną w ramach potrzeb i możliwości dyrektora szkoły.
- Dyrektor szkoły/ psycholog / pedagog będzie konsultował się, w razie zaistnienia takiej potrzeby z rejonową poradnią psychologiczno – pedagogiczną.
- W przypadkach uzasadnionych warunkami demograficznymi, jeżeli przyjęcie uchodźców podlegających obowiązkowi szkolnemu wymaga przeprowadzenia zmian organizacyjnych pracy szkoły, w której obwodzie te osoby mieszkają, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej szkołę podstawową może wskazać jako miejsce realizacji obowiązku szkolnego:
- inną publiczną szkołę podstawową prowadzoną przez tę jednostkę samorządu terytorialnego;
- publiczną szkołę podstawową prowadzoną przez inną jednostkę samorządu terytorialnego, po zawarciu porozumienia z tą jednostką samorządu terytorialnego.
- W przypadku braku możliwości wskazania jako miejsca realizacji obowiązku szkolnego szkół, które wymieniono w pkt. 12, na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej szkołę podstawową kurator oświaty wskazuje szkołę podstawową, w której te osoby będą realizować obowiązek szkolny.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.2021.1108).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.2021.1082).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.2021.1915).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 23.08.2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państwa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1283).
*Oddziału przygotowawczego nie organizuje się w szkołach artystycznych, szkołach specjalnych, szkołach sportowych, szkołach mistrzostwa sportowego, szkołach dla dorosłych, szkołach policealnych i branżowych szkołach II stopnia.
*Dla osób niebędących obywatelami polskimi, podlegających obowiązkowi szkolnemu, placówka dyplomatyczna lub konsularna kraju ich pochodzenia działająca w Polsce albo stowarzyszenie kulturalno-oświatowe danej narodowości mogą organizować w szkole, w porozumieniu z dyrektorem szkoły i za zgodą organu prowadzącego, naukę języka i kultury kraju pochodzenia. Szkoła udostępnia nieodpłatnie pomieszczenia i pomoce dydaktyczne.